Moeten we ons zorgen gaan maken over onze zorgverlening?
Dat onze samenleving vergrijst weet iedereen. Voor productie en dienstverlening wordt actief geronseld in landen met lagere lonen. Door de groeiende werkdruk en achterblijvende beloning staat zorgverlening, een belangrijke tak van dienstverlening, al een tijd onder druk en dat terwijl de toename van, met name oudere, zorgbehoevenden gestaag groeit. Net als in andere steden zie je ook in het centrum van Lommel steeds meer zorgcentra en zorgflats en dat brengt zijn eigen problematiek mee. Met twee zorgverleners, kinesist Wouter en verpleegkundige Katrien, had ik hierover een gesprek. Als belangrijk knelpunt wordt het parkeren genoemd.
Wouter: “Als ik voor een behandeling naar het woonzorgcentrum op Ploegdries moet, zijn daar een paar parkeerplaatsen links, een stuk of vijf rechts en een paar aan de achterkant van het gebouw. Vaak zijn die al bezet. Een behandeling duurt een half uur. Als ik verderop ga parkeren moet ik vijf minuten lopen. De tijd om heen en terug te lopen gaat van de behandeling af omdat de volgende afspraak al is ingepland. Er zijn plekken waar je een half uur mag parkeren, maar als ik twee behandelingen in hetzelfde gebouw heb, moet ik dus tussentijds terug naar de auto. Soms zet ik mijn auto voor de serviceflats, pal voor de tuintjes van de bewoners, zodat het overige verkeer er geen last van heeft. Het is een kwestie van gokken en geluk hebben dat je geen boete krijgt.
Ik heb een zorgparkeerkaart, zo’n plastic kaartje met een medisch embleem en de tekst 'huisbezoek'. Een parkeerwachter heeft me gewaarschuwd dat de kaart in Lommel niet geldig is en dat ik de volgende keer een GAS-boete ga krijgen.
Volgens de wet ontvangen we 1,13 euro verplaatsingskosten. Je legt er dus al geld op toe. Ik ben niet langer geconventioneerd en kan daarom 2 euro vragen. Ik besef dat het ten koste gaat van de patiënt. Er zijn collega’s die niet langer op huisbezoek gaan. Maar niet iedere patiënt heeft de mogelijkheid om naar de praktijk te komen. Soms worden we als vierde of vijfde gebeld met de vraag of wij wél huisbezoek afleggen. Peter, mijn collega, plant extra tijd in voor het zoeken van een parkeerplaats, maar dat betekent wel minder behandelingen.”
Katrien: “Een tijd terug heb ik een GAS-boete van 58 euro gekregen bij Ploegdries. Er stonden auto’s van bouwvakkers die daar aan het werk waren. Er was geen parkeerplek vrij, dus ik heb mijn auto, met de kaart op het dashboard, bij die van de bouwvakkers gezet, ook al wist ik dat het niet mocht. Nee, ik kreeg geen waarschuwing, gewoon een boete. Ik ben naar de politie geweest om uitleg te geven. Ze vertelden me dat het een bekend probleem is. De boete was waarschijnlijk uitgeschreven door een externe, maar ze zouden het gaan navragen bij de gemeente. Die gaven als antwoord dat ik maar te voet moest gaan, dus de politie adviseerde me om de boete maar gewoon te betalen.
In de zomer ga ik soms met de fiets, maar dat gaat niet altijd omdat ik materiaal bij me heb. Te voet gaat niet. De afstand tussen de adressen is daarvoor te groot, zeker als de volgende afspraak in bijvoorbeeld Kolonie is. Het probleem wordt steeds groter: er komen meer serviceflats waardoor je weet dat de zorgbehoefte gaat toenemen. Er wordt flink verdiend aan de bouw, maar voor extra parkeerplaatsen, voor bijvoorbeeld zorgverleners, is blijkbaar geen geld. Het wordt steeds moeilijker om een geschikte parkeerplek te vinden. Ik maak me zorgen over hoe het straks verder moet.
Parkeerproblemen zijn al eerder in de gemeenteraad aan de orde geweest. De laatste keer op 26 september toen Samen/Vooruit aan schepen Sophie Loots vroeg naar een gemeentelijk beleidsplan. Veel parkeerplaatsen zijn gesitueerd op bouwgronden en zullen daar mettertijd verdwijnen.
Ze antwoordde niet met een verhaal over mogelijke beleidsplannen, maar met een opsomming van bestaande parkeerplaatsen. Het gaat echter niet alleen om toekomstige parkeerproblemen, ook over die van nu. In veel steden worden parkeerkaarten voor zorgverleners wél gerespecteerd.
Parkeerwachters zijn gemeenteambtenaren, dus de gemeenteraad van Lommel kan opdracht geven om hiermee coulant om te gaan. Dat zou een begin kunnen zijn.
We hebben een parkeerbeleid nodig dat rekening houdt met ouderen, gehandicapten en zorgverleners. Voor die groepen zijn er té weinig parkeerplaatsen en té weinig op plekken waar dat nodig is.
Ik heb het gemeentelijk reglement er eens op nageslagen over het in beroep gaan tegen een GAS-boete: als die minder bedraagt dan 70 euro, word je niet gehoord. Het enige wat overblijft is gewoon betalen.
Benny Ahlers