Zelf Lommels nieuws insturen? Dat kan via lommelsegazet@telenet.be

Vooral véél vragen over verkeer

Vooral véél vragen over verkeer

Na de ‘gewone’ dagorde gisteren, volgden ook nog een tiental mondelinge vragen vanwege de oppositie… En ex-schepen Karel Wieërs beet hierbij de spits af met een wel érg scherpe tussenkomst i.v.m. de afloop van de verkiezingen en de totstandkoming van deze nieuwe meerderheid…

Hij stelde in alle duidelijkheid dat hij in de gemeenteraden van november en december NIET ziek was, maar uit protest wegbleef omdat hij zich slecht bejegend  voelde. Hij drukte wél dank uit aan de vele personeelsleden, en zelfs ook aan Walter Cremers, waarvan hij veel geleerd had. Maar hij wou absoluut géén dank uitdrukken voor zijn ex-collega’s van de CD&V en al zeker niet voor burgemeester Bob Nijs.  Hij beschuldigde de burgemeester van het niet nakomen van beloften en zelfs van liegen over gesprekken met andere partijen. “Ik voel me zwaar teleurgesteld en belogen,” aldus Karel Wieërs. Hij had het tevens over het 'gebrek aan kwaliteit in het nieuwe college', en hij toonde zich bezorgd over het feit dat het MAT (Managementsteam) wel eens de touwtjes in handen zou kunnen nemen, i.p.v. het college.

De toekomst van de Duitse militaire begraafplaats: hierin kwam Rina Alen (N-VA) tussen, waarin ze stelde dat er 3,5 miljoen voorzien was om een grote herinrichting te doen van het bezoekerscentrum. Maar in 2024 trok de Volksbund zich terug… Rina vroeg zich af wat de toekomst hier gaat brengen. Schepen Vanderhoydonks (CD&V) verstrekte antwoord, maar kon nog weinig concreets meedelen. Wel onderstreepte hij de unieke waarde van deze site als symbool van vrede en verzoening en stelde hij dat de stad in overleg blijft met de Volksbund om gezamenlijke initiatieven te ontwikkelen, die ook met een kleiner budget te verwezenlijken zouden zijn.

Geothermie in Lommel: ook hieromtrent kwam Rina Alen tussen. In oktober weigerde minister Brouns de vergunning om effectief te gaan boren en zij vroeg zich af wat nu het standpunt was van de meerderheid. Schepen Joris Mertens (CD&V) diende van antwoord. Hij stelde vooraf dat de stad géén rechtstreekse partner in dit geheel is. Wél stelde hij dat het stadsbestuur nog steeds erg positief staat t.o.v. dit dossier.

Lommel SK: Karel Wieërs stelde dat er in oktober een verhitte discussie was i.v.m. erfpacht dat verleend was aan de club voor pleinen en gebouwen. En achteraf kwam hij te weten dat er 44 miljoen schulden zijn, en dat ook moederclub Manchester City financieel in de penarie zit. Schepen Vanderhoydonks stelde dat de club niet constant het stadsbestuur op de hoogte houdt van het financiële reilen en zeilen. De schepen bleef erbij dat de City-group de beste keuze was en is. De schepen moest ook wel toegeven dat het recht van opstal nog niet verleden was.

Doorstroming kruising Leopoldlaan – Astridlaan: hieromtrent kwam Ersin Kemaldar (Vooruit) tussen. Hij had het over de extra files die ontstaan zijn met de komst van de verkeerslichten aldaar. En deze files leiden niet alleen tot vertragingen, maar ook tot meer fijn stof én geluidsoverlast. "Ik stel me zelfs de vraag op welke manier de stoplichten werken en hoe ze zijn ingesteld. Zelfs 's avonds, wanneer er totaal geen verkeer is, moet je als enige bestuurder enige tijd voor de stoplichten wachten, wat de efficiëntie van het systeem toch in twijfel trekt", aldus raadslid Kemaldar. Schepen Ooms diende van antwoord. De groen-tijden van de lichten werden reeds aangepast (+15 seconden op de Leopoldlaan), zo stelde hij. Vanaf maart, wanneer de eerste fase van de Rondweg volledig open gaat, zal er een verdere evaluatie gebeuren.  

Onveilige verkeerssituatie aan tankstation Luikersteenweg, hieromtrent had Katrien De Ruysscher (Vooruit) vragen.  Dit omdat vooral veel Noorderburen hier (vooral in het weekend) komen tanken, en die parkeren om het fietspad. De schepen heeft hieromtrent al contact gehad met de uitbaters, maar ondanks vele extra borden en spandoeken, blijven er mensen op het fietspad stilstaan. Ook het extra inslaan van bezine in jerrycannen is erg gevaarlijk. Nochtans wordt er door de politie al méér gecontroleerd, aldus de schepen

Raadslid Jef Cremers (Vooruit) had ook een punt ivm met verkeer, nl. de ‘knip’ in het Dorp. Hij vroeg zich af waarom deze proefperiode net nu gebeurde. Ook hier was het schepen Ooms die antwoordde. Hij stelde o.a. dat er gecommuniceerd werd naar de omwonenden. Er komen in februari ook tellingen die dan zullen vergeleken worden met de cijfers van 2024. Volgens raadslid Wieërs gaat er momenteel een petitie rond tégen de knip waar al 300 onderschrijvers zouden zijn.

Jean Jaques Melotte kwam (nogmaals) tussen i.v.m. het corona noodfonds. Hij stelde dat er nog steeds géén subsidiereglement is, ondanks dat het beloofd was voor september vorig jaar. In zijn antwoord wist schepen Vanderkrieken dat er nog steeds een kleine 200.000 euro in het nood-noodfonds zit. Tegen het eind van het huidige werkjaar zou er een subsidiereglement zijn. Jean Jacques stelde voor om dit bedrag te schenken aan de minder bedeelden, aan verenigingen zoals Sint Vincentius, Peter/Meter vzw e.a.  De schepen beloofde dit voorstel mee te nemen in de bespreking… wat bij raadslid Wieërs dan weer de reactie ontlokte dat dit evenveel betekende als "dat er niets mee zou gebeuren".

Tot slot had Stefanie Lieben (Vooruit) het nog over toegankelijke en veilige bushaltes. 30% van deze haltes zijn niet geschikt. Zij vroeg zich af of het stadsbestuur hieraan werkt?