Zelf Lommels nieuws insturen? Dat kan via lommelsegazet@telenet.be

Lommelse sneltram? Het wordt een busje Pelt...

Lommelse sneltram? Het wordt een busje Pelt...

“De accu’s zijn niet zwaar genoeg om tot in Lommel te rijden”

De trambusplannen voor Limburg worden steeds concreter en één conclusie kan men alvast trekken: Lommel komt, in tegenstelling tot de vroegere spartacusplannen, niet meer in het verhaal voor. “Erger nog, zelfs de huidige rechtstreekse busverbinding met Hasselt zal ook verdwijnen en dus de Lommelaars zullen er op het vlak van openbaar vervoer flink op achteruitgaan” zeggen gemeenteraadsleden Rina Ven en Kris Verduyckt (Samen Vooruit).

Op een recente info-vergadering voor het nieuwe Peltse mobipunt werden ook de plannen voor de elektrische trambus uit de doeken gedaan. Het Noord-Limburgse knooppunt voor die trambus komt aan het Maria Ziekenhuis in Pelt. De Lommelaars zullen op een lokale bus moeten stappen om deze halte te bereiken. De rechtstreekse buslijn naar Hasselt, ooit de druk gebruikte snelbuslijn 180, zal verdwijnen. Kris Verduyckt: “Dit is een flinke achteruitgang voor alle studenten of werknemers die dagelijks naar onze provinciehoofstad pendelen. Maar ook voor Lommelse ouderen en mensen met een beperking is dit een slag in het gezicht.

Vooruit Lommel is dan ook erg ontgoocheld. In een tijd waarin het voor veel mensen een noodzaak is om beroep te doen op het openbaar vervoer, is dit een verontrustend toekomstperspectief.” “In 2019 is het stadsbestuur akkoord gegaan met deze plannen. Nadien hebben ze hun mening veranderd, onder druk van het werk van Vooruit in de gemeenteraad, maar ondertussen was het kwaad, lees het voorkeursbesluit van de minister, geschied. Die historische vergissing van het stadsbestuur en gebrek aan ambitie voor de Lommelaar betalen we nu cash. De vraag is dus: wat kunnen we nog doen om deze weinig ambitieuze plannen voor onze stad te counteren want heel wat Lommelaren rekenen op een goede verbinding naar Hasselt.” besluit Ven, “Op mijn eenvoudige vraag tijdens die infomarkt of het nu zo moeilijk was deze elektrische tramlijn door te trekken, kreeg ik alvast het antwoord dat de batterijen dit niet zouden toelaten. Van ambitie gesproken.”