PVDA wilt terug een échte sneldienst Lommel-Hasselt
PVDA deelde vanochtend boze wintermutsen uit aan de reizigers aan bushalte Lommel-Kerk. “Met het nieuwe vervoersplan van De Lijn werd de sneldienst naar Hasselt afgeschaft. Nochtans was die buslijn heel populair. Veel reizigers worden met dit nieuwe plan in de kou gezet. Wij willen onze sneldienst terug”, zegt Sarah Maesen, 3de op de PVDA-lijst voor het federaal parlement en huisarts bij GVHV.
Sinds 6 januari werden in heel Vlaanderen 3.200 bushaltes afgeschaft door de Vlaamse Regering. Ook de sneldienst Lommel-Hasselt (lijn 180) moest eraan geloven. “Dit is nochtans een heel populaire buslijn. De rit naar Hasselt duurt nu ruim vijftien minuten langer, maakt een omweg langs Pelt, waardoor er meer reizigers opstappen. Bijgevolg zitten tijdens de spitsuren de bussen overvol en zijn mensen verplicht een latere bus te nemen”, zegt Sarah.
De Lijn kreeg sinds de invoering van het nieuwe vervoersplan op 6 januari al meer dan 7.000 klachten. Die gingen vooral over afgeschafte haltes - meer dan 3.000 haltes werden in Vlaanderen geschrapt - en over het flexvervoer dat niet betrouwbaar is. Op dit moment heeft De Lijn al een dertigtal aanpassingen gedaan. “Als er toch ruimte is voor aanpassingen, vragen we dat De Lijn de sneldienst naar Lommel terug invoert”.
“We krijgen sinds begin januari heel wat getuigenissen binnen. Vooral van scholieren die te vaak moeten overstappen, een uur eerder moeten vertrekken of systematisch te laat op school komen sinds de nieuwe regeling. Wij staan niet achter het nieuwe vervoersplan en vragen dat de Vlaamse regering het terugdraait. De bus moet terug een sneller en goedkoper alternatief zijn voor de auto om op je werk, school of andere bestemming te geraken. Maar daarvoor zijn méér investeringen nodig in het openbaar vervoer, niet minder”, besluit Sarah Maesen.