Laatste gemeenteraad vóór verkiezingen
Gisterenavond vond de laatste gemeenteraad plaats vooraleer we met z'n allen naar de stembus trekken op 13 oktober. Je zou dan verwachten dat de zenuwen strak gespannen zijn, maar dat viel al bij al nog erg goed mee gisteren... Enkel bij een punt over de vergaderingen van de Raad van bestuur van Toerisme, over de deelwagens en de situatie van de Septakkers gingen er wat verwijten heen en weer. Ook kwamen we te weten dat de nieuwe verbinding tussen de Norbert Neeckxlaan en de Leopoldlaan op 30 september geopend zal worden...
Vóór aanvang van de gemeenteraad nam dhr. Patrick Hamblok het woord i.v.m. het jeugdcentrum. “Wij zijn niet tegen de komst van een jeugdcentrum. Echter de keuze voor deze locatie is niet evident. Omwonenden voelen zich niet gehoord. Zij vrezen overlast. Er zijn alleen lasten en geen voordelen voor de omwonenden. We vragen een zoektocht naar een andere, betere locatie.”
Burgemeester Bob Nijs (CD&V) repliceerde dat er wel degelijk inspraak is geweest, en hij vond het vreemd dat er niemand van de buurt enige moeite heeft gedaan om tijdens de officiële gang van zaken, omgevingsvergunning e.d., een bezwaar in te dienen. Ook Peter Vanderkrieken (CD&V) kwam in deze tussen en wilde duidelijk stellen dat het om een Jongerencentrum gaat, en géén jeugdhuis of feestzaal. Hij was heel blij dat volgende woensdag de eerste steen kan gelegd worden. Tot slot kwam ook Kris Verduyckt (Vooruit) kort tussen en had het over een slechte start van dit dossier. “Een locatiestudie is er nooit geweest”, aldus dhr. Verduyckt.
Schepen Peter Vanderkrieken bracht het Jaarverslag van IVA De Adelberg en stelde een sterke publiekstoename vast en ook een positieve balans in 2023 (43.000 euro). Anja van Engeland (Vooruit) kwam nog eens tussen i.v.m. té weinig mogelijkheden om zélf als vereniging zalen te huren in het CC. De schepen antwoordde dat er een mogelijkheid moet komen om de twee zalen tegelijkertijd te gebruiken.
Bij de rekening van de Kunstacademie 2023 werd een tekort van 85.000 euro vastgesteld wat volgens de bevoegde schepen te maken had met de Digisprong. Maar hij stelde ook dat dit bedrag zal worden ingehaald op rekening 2024.
Daarna volgde een kort maar pittig debat over de algemene vergaderingen van EVA Toerisme waarbij de oppositie aankloeg dat er te weinig vergaderd werd en bepaalde zaken er niet op behandeld waren. "We merken een gebrek aan respect voor de raad van bestuur", stelde Rita Phlippo (Samen Vooruit). Schepen Karel Wieërs (N-VA) deed deze opmerkingen af als ‘onzin’. Dag Indenhoek kwam ook tussen in deze en antwoordde op het verwijt dat hij er niet aanwezig was dat "hij er bijzonder weinig kon uitrichten, en zogoed als niemand komt er nog naartoe... desinteresse?"
Schepen Sophie Loots (CD&V) stelde de uitbreiding naar 6 elektrische autodeelwagens voor met ‘stadswagens’ en 1 elektrische deelwagen als ‘kleine bestelwagen’. De huidige 2 deelwagens worden redelijk goed gebruikt stelde de schepen, met ca. 1.100 ritten tot nu toe (op drie jaar), de tweede plaats in Limburg na Hasselt met 1.900 ritten. Dag Indenhoek (Voor3920Lommel) kwam in deze tussen en had graag de cijfers geweten van effectief gebruik door ‘burgers’ en niet van personeelsleden van de stad. De schepen antwoordde dat twee van deze deelwagens geplaatst gaan worden aan De Kom. De overige, daarvoor wordt nog een goed locatie gezocht. Van de 270 gebruikers zijn er 70 van het stadspersoneel en 200 ‘gewone’ burgers’ was haar antwoord op de concrete vraag van dhr. Indenhoek.
Voor project Mudhoven moest een nieuwe rooilijn goedgekeurd worden. Schepen Joris Mertens (CD&V) lichtte het project toe, Walter Creemers (Vooruit) kwam tussen i.v.m. de parkings en was verheugd dat er twee ondergrondse lagen parkeerplaatsen komen, waarvan één niveau voor het publiek. Hij stelde zich wél vragen i.v.m. het wél of niet gratis parkeren op Mudhoven en aan De Kroon, iets dat volgens het oppositielid door de burgemeester werd geponeerd tijdens het verkiezingsdebat. Burgemeester Bob Nijs diende van antwoord, en stelde in alle duidelijkheid dat hij wenst dat er ondergronds inderdaad 3 uur gratis geparkeerd zou kunnen worden, zowel op Mudhoven als eventueel aan De Kroon.
Straatnamen: de nieuwe straatnamen Hertogin van Brabantlaan (tussen Norbert Neeckxlaan en Leopoldlaan) en Jeanne Luyckxspad (op Mudhoven) werden definitief goedgekeurd. Straatje (trage weg) tussen Zinktrekkersplein en Martinus van Gurplaan wordt Moffelpad. In deze wist de burgemeester ook nog dat de verbinding Leopoldlaan – Norbert Neeckxlaan op 30 september geopend gaat worden.
Mondelinge vragen
De eerste vraag kwam van Sooi Van Limbergen (PVDA) en ging over de stand van zaken i.v.m. de herstellingen in de Kerkstraat. Hij had het vooral over de eventuele aansprakelijkheid van de aannemer. De kosten bedroegen 8.500 euro. De oorzaak van de schade is volgende schepen Loots niet duidelijk aan te tonen.
Rita Phlippo (Vooruit) kwam tussen i.v.m. de veiligheid in het Burgemeesterspark. Na de herinrichting blijft er een toegang open 24/24 en mevr. Phlippo vreest dat er méér onveiligheid gecreëerd wordt. Zij pleitte ervoor om de intentie van het park open te laten het herbekijken. De burgemeester vond het géén goed idee om het park terug volledig af te sluiten, en haalde ook aan dat er dit jaar niet één klacht is gekomen vanuit dit park. Ook andere sites zijn niet ‘omwald’… De aannemer gaat in oktober met de werken van start gaan.
Walter Cremers (Vooruit) kwam tussen i.v.m. Septakkers, waar veel verzakkingen zijn en er gevaarlijke situaties ontstaan. Ook stelde hij dat dit dossier al zes jaar stil ligt. Schepen Loots (CD&V) antwoordde dat het een héél complex dossier is. O.a. zullen er veel innames van privé-grond (120 innames!) aan te pas komen, eventuele onteigeningen, enz… Ook komen er dan nog eens verzekeringen aan te pas. Volgens raadslid Cremers is de weg ‘op’ en is het niet 5 voor 12 maar 5 na 12! Hij verweet de schepen dan ook dat er zes jaar niets aan gedaan werd, en dat het nu plots wél prioriteit zou krijgen.
Daarna kwam Carine Creemers aan het woord i.v.m. het ongenoegen bij Lommelse bedrijfsleiders, dit betreffende het ‘botsen tegen een muur bij het stadsbestuur’. Zij pleitte voor méér overleg, en voor een structureel overleg met de Stad, de LOC en de bedrijven. Burgemeester Bob Nijs had het over vele dossiers die wél goed tot stand gekomen zijn de afgelopen 6 jaar. De regelgeving wordt hoe langer hoe complexer, en het algemeen belang moet altijd benadrukt worden. Veiligheid is één punt, maar er zijn zoveel andere zaken waarmee we tegenwoordig rekening moeten houden, zoals lawaai, geurhinder, mobiliteit, wat past er wél of niet op een industrieterrein, hemelwater, stikstof,…. Er is nu al een geregeld overleg tussen de ondernemers en de stad, en niet iedereen is altijd tevreden met de antwoorden die men er krijgt. Hij had het ook over nog 7 percelen op Kristalpark II waarvoor er 50 kandidaten zijn, en hij stelde dat er niet zo snel mogelijk maar zo goed mogelijk met deze percelen moet worden omgegaan.
Tot slot kwam Anja Van Engeland (Vooruit) aan het woord i.v.m. Lommelse kunst. Ze had het o.a. over de L aan het Kristalpark, de glazen wand aan het Prinses Astridpark en het kunstwerk op het Kerkplein. Schepen Vanderkrieken antwoordde: de L wordt in oktober teruggeplaatst, het beeld op het Kerkplein, daar is geen mal meer voorhanden van de staart, er wordt een andere oplossing gezocht. Voor het glaswerk: het is weggenomen en werd voorzien terug te plaatsen in het park, boven de waterpartij. Maar... het werk is ‘kwijt’ geraakt bij de vorige firma waar het moest hersteld worden. Hij haalde in deze ook aan dat het Kunstenbeleid terug degelijk gaat aangepakt worden dankzij de aanwerving van een deskundige ‘Kunstbeleid’.