In Lommel zijn 30% bushaltes ontoegankelijk voor slechtzienden en rolstoelgebruikers

In 'Het Laatste Nieuws' lezen we dat in Lommel 30% van de bushaltes ontoegankelijk zijn voor slechtzienden en/of rolstoelgebruikers. Maar daarmee doen we het zelfs helemaal niet slecht tegenover het gemiddelde in Limburg (52%) en in heel Vlaanderen zijn bijna 6 op de 10 haltes van De Lijn niet toegankelijk voor mensen met een motorische beperking. Voor mensen met een visuele beperking zijn zelfs 7 op de 10 haltes onvoldoende aangepast.

Maar zelfs 30% is nog téveel, en de Lijn belooft in een Masterplan om tegen 2030 naar 50% te gaan in heel Vlaanderen, maar heeft daarbij ook de hulp van steden en gemeenten nodig.

Wanneer is een halte toegankelijk?

Het perron is verhoogd aangelegd waardoor de opstaphoogte verkleind wordt, en heeft een aanrijdbare boordsteen. Dat is een speciale boordsteen waarbij de wielen van de bus in de juiste richting geleid worden en de bus vlak langs het perron stopt. Zo'n boordsteen is verplicht voor nieuwe toegankelijke haltes. Oudere toegankelijke haltes zonder die speciale boordsteen mogen voorlopig nog toegankelijk genoemd worden, al is het beter om ze te vervangen.

Daarnaast moet de doorgang op het perron voldoende breed en obstakelvrij zijn. Het oppervlak moet effen, aaneengesloten en slipvrij zijn, met een beperkte hellingsgraad. Het perron moet ook drempelvrij bereikbaar zijn. Een eventueel fietspad moet - vanzelfsprekend - correct aangelegd zijn ter hoogte van het perron. Het perron moet ten slotte ook voorzien zijn van een geleidelijn met ribbelmarkeringen en een opstapvlak in rubbertegels.

Bron HLN