Zelf Lommels nieuws insturen? Dat kan via lommelsegazet@telenet.be

De rest van de mondelinge vragen op de gemeenteraad gisteren

De rest van de mondelinge vragen op de gemeenteraad gisteren

Er waren gisterenavond weer een hele reeks mondelinge vragen op onze Lommelse gemeenteraad. De eerste daarvan met betrekking tot de ‘gele doos’ gaven we u vanochtend al mee. En ook de discussies omtrent de reguliere agendapunten kreeg u reeds eerder vandaag. Hieronder de overige mondelinge vragen dus.

Wat betreft de grote leegstand kwamen er enkele pertinente vragen van Rina Alen (N-VA) alhier, waarbij zij vaststelde dat er op 190 panden maar liefst 41 leegstaan… Er volgde een duidelijk en omstandig antwoord vanwege schepen Peter Vanderkrieken (CD&V). Hij stelde o.a. dat er in de nabije toekomst veel onderzoek zal gebeuren, o.a. met een ‘denk-dag’ waar de stadsdiensten, de horeca, Bruisend Lommel en anderen aan zouden deelnemen. Als oorzaken van de leegstand vernoemde de schepen vooral de exponentiële groei van e-commerce en de huurprijs van de winkelpanden.
De stad gaat tevens aan rebranding doen,  met onder andere een nieuw logo voor de stad waaruit de sterktes van onze stad naar voor moeten komen. Ze willen dit doen samen met en door inwoners. Dit is voorzien voor 2026 -2027. Binnenkort volgt hierover meer info… Ook wij zijn benieuwd!
Er werd naar aanleiding van dit agendapunt ook gevraagd naar het standpunt dat het bestuur inneemt tegenover het ‘verkeersarm’ maken van het centrum. Hier werd gezegd dat ze nog volop in een onderzoeksfase zitten waar men ook de mening en ideeën van de lokale horeca en middenstand wil meenemen in het verhaal. En tevens moet hier ook het aanbod aan parkeergelegenheid bekeken worden. Wat zeker ook onderzocht moet worden is of de handelspanden nog voldoen aan de huidige normen. Er is blijkbaar een grote vraag naar grote panden.

Nog een bezorgdheid van raadslid Rina Alen (N-VA) was de nieuwe verkeerscode die er vanaf 1 september 2026 aankomt. Zij vroeg naar de impact van deze hervorming op Lommel. Bevoegd schepen Luc Ooms (CD&V) antwoordde dat het stadsbestuur voorbereid is  en dat er gewerkt wordt aan een gefaseerde en haalbare implementatie. Blijkbaar zou er ook tijd zijn tot 2045 om volledig in orde te zijn hiermee.

Oppositieraadslid Karel Wieërs (N-VA) riep vervolgens het stadsbestuur op om zich duidelijk uit te spreken over De IJzeren Rijn, nu het na jaren opnieuw op de politieke radar verschenen is. Burgemeester Bob Nijs (CD&V) bevestigde dat Lommel het project steunt, maar niet ‘zomaar’, maar wél onder duidelijke voorwaarden om niet alleen de lasten te moeten dragen maar ook om te kunnen meeprofiteren van de economische meerwaarde ervan. Ook Kris Verduyckt (Samen Vooruit) benadrukte het belang van deze IJzeren Rijn, maar had het ook over de belangrijkheid voor onze regio van de verbinding tussen Hamont-Achel en Weert.

Het volgende punt was eveneens voor Karel Wieërs (N-VA), die scherpe kritiek had op het gebrek aan handhaving betreffende het Parelstrand, en stelde dat de stad al lang had moeten optreden tegen de uitbater, de Oostappen Groep. In januari 2024 werd de Oostappen groep in gebreke gesteld, stelde dhr. Wieërs, en hij kon niet begrijpen dat er niet gehandhaafd werd. Het vonnis was duidelijk; of ze moesten een vergunning aanvragen, of ze moesten vertrekken. “Het duurt allemaal veel te lang”. Volgens burgemeester Bob Nijs (CD&V) ligt een proces-verbaal klaar, maar wordt er eerst nog gepoogd tot een oplossing te komen via overleg met de Oostappen Groep en Fedasil. De burgemeester benadrukte dat hij wil bemiddelen op korte termijn en indien deze gesprekken op niets uitdraaien zullen de volgende stappen gezet worden. Een echte termijn wou hij hier niet op plakken, hij hield het op max. enkele maanden.
 “De tijd van afwachten is ruim gepasseerd en het stadsbestuur moet NU ageren en de regels handhaven. De maat is vol”, aldus dhr. Wieërs.

De volgende mondelinge vraag werd ingediend door zowel N-VA (Karel Wieërs) als Samen Vooruit (Ersin Kemaldar), en ging over de leefomstandigheden van arbeidsmigranten, dit naar aanleiding van de brand onlangs in het rendez-vous hotel op Kolonie waar bleek dat er 21 (!!!) arbeidsmigranten verbleven in bijzonder slechte én onveilige omstandigheden. Burgemeester Bob Nijs erkende de ernst van de situatie en legde uit welke stappen er al genomen zijn. Ook stelde hij dat er in de media verschenen was dat iedereen in de Kolonie op de hoogte was van deze situatie. “Nochtans is daaromtrent geen enkele melding op het stadhuis binnen gekomen”, aldus dhr. Nijs. Hij vervolgde met te zeggen dat woningen die op de vermoedenslijst van kamerbewoning komen hierover een brief hebben ontvangen. Maar er wordt natuurlijk niet altijd gereageerd op deze brief door de eigenaars waardoor het probleem blijft aanslepen.
Opmerkelijk is dat het gebouw niet officieel als leegstaand geregistreerd stond. Wel stond het op de zogenaamde 'vermoedenslijst voor kamerbewoning'. "Bij gebrek aan een officiële domiciliëring kwam het pand eerst op de leegstandslijst,” legde burgemeester Nijs uit. “Maar na reactie van de eigenaar, die stelde dat het ging om een vakantiewoning, werd het dossier verschoven naar de lijst met vermoedens van kamerbewoning. We gaan dit strikt opvolgen en controleren, aldus de burgemeester, want er staan momenteel een 85-tal woningen op deze lijst.
Katrien Deruysscher (Samen Vooruit) benadrukte dat het een grensoverschrijdend probleem is en vroeg zich af hoe we hier tot een samenwerking kunnen komen. Schepen Mertens besloot dat er inderdaad een grote bezorgdheid is voor de bewoners van dergelijke panden. “Menselijkheid ligt aan de basis en dat is ook steeds onze insteek steeds geweest”, aldus de schepen.
Ook Ersin Kemaldar (Samen Vooruit) wees erop om deze arbeidsmigranten niet alleen te beschermen tegen uitbuiting, maar ook de veiligheid en leefbaarheid van de buurten te bewaken. Hij stelde voor om nauwer samen te werken met de huisvestingsmaatschappijen, maar ook met immokantoren en projectontwikkelaars om vroegtijdig problemen te detecteren. Ook pleitte hij voor betere communicatie naar de buurtbewoners en een laagdrempelig meldpunt voor vermoedelijke misbruiken. “Als we niet zo spoedig mogelijk een actie gaan ondernemen, vrees ik dat we nog meer brandjes zullen moeten blussen, letterlijk en figuurlijk! Dat is waar het vandaag om draait. Strenge regels tegen malafide huisjesmelkers, zodat we illegale en onveilige toestanden uitroeien”, aldus dhr. Kemaldar.

Raadslid Carine Creemers (Samen Vooruit) trok aan de alarmbel over het tekort aan snelladers om de Lommelaren, bezoekers, toeristen en bedrijven vlot te kunnen bedienen. Terwijl het aantal elektrische voertuigen in sneltempo toeneemt, blijft het aantal laadpunten in onze stad ver achter. Haar voorstel was om op strategische locaties zoals bv De Singel , Maatheide en het Kristalpark, ons economisch hart, extra snelladers te plaatsen. Dit maakt duurzaam laden toegankelijk en efficiënt. Want meer snelladers stimuleren lokaal winkelen en maken Lommel aantrekkelijker voor elektrische rijders. “Zo kan de stad inzetten op een moderne, duurzame mobiliteit en blijft Lommel toekomstgericht”, aldus het raadslid. Schepen Luc Ooms (CD&V) antwoordde dat er tegen eind dit jaar 37 gewone (openbare) laadpalen in Lommel zullen zijn en 12 privé-superchargers: 4 bij de Alma en 8 bij de Singel. De voorgestelde locaties (aan Lidl en Leenbakker)  voor 6 extra openbare superchargers werden afgekeurd. Momenteel wordt er nog wel bekeken of er een samenwerking mogelijk is met tankstations.

Raadslid Stefanie Lieben (Samen Vooruit) bracht tot slot het inschrijvingssysteem van de stedelijke Kinderclub onder de aandacht. Ze stelde dat heel wat ouders het huidige systeem als onduidelijk, omslachtig en stressvol ervaren, en onmogelijk om hun kinderen in te schrijven. "De gebruiksvriendelijkheid van het systeem laat te wensen over, de kinderopvang moet toegankelijk en eerlijk zijn voor iedereen. We moeten hier dringend werk van maken.” Het ging er hier vooral om dat je op een bepaald uur achter je PC moest zitten om in te schrijven en anders viel je uit de boot. Voor werkende ouders is het onmogelijk om net op dat ogenblik achter hun PC te zitten.
Schepen Katrien Cools (CD&V) gaf aan dat er vooruitgang op komst is, maar dat het met kleine stapjes zal zijn. Het voorstel om het systeem te digitaliseren of te vereenvoudigen is in overweging genomen, mogelijk met hulp van externe softwareleveranciers of via een eigen stedelijk platform. Het voorstel nu, een eerste kleine stap, is om eerst te kinderkampen te laten zien en daarvoor te laten inschrijven en dan pas laten inschrijven voor de kinderclub. Dit zou al een eerste stap in de goede richting kunnen zijn, maar de bevoegde schepen beseft dat dit nog niet voldoende is en ziet het probleem dan ook nog niet opgelost tegen deze zomervakantie. Het zal tijd vragen om het systeem aan te passen en eerlijker te maken voor iedereen. Wordt vervolgd dus…